Velkommen til Lydhjørnet!

Mitt navn er Robin Bjerke. Jeg er en freelance Studiotekniker og studioprodusent ve Urban Sound Studios i Oslo (www.urbansound.no). Her skriver jeg ned mine tanker om det å jobbe i et studio, forskjellige mikrofonteknikker og hva jeg mener om dem. Først og fremst vil jeg atdette skal bli et sted man kan ta nytte av om man er glad i lydteknikk og musikkproduksjon. Ingenting er fastsatt, det finns ingen regler. Som Joe Meek sa: If it sounds right, it is right.

My name is Robin Bjerke. I am a freelance studioproducer and engineer based at Urban Sound Studios i Oslo, Norway (www.urbansound.no). I'll be writing down my thoughts about working in a commercial studio, different studio techniques and other useful tips. Most importantly, I want this to be a resource to you people out there that love sound technology and music production. Nothing is set in stone, there are noe rules. In the words of Joe Meek: If it sounds right, it is right.

onsdag 18. november 2009

Den digitale konseptuelle problemstillingen

Jeg befant meg selv i en interessant situasjon et par uker siden. Jeg og Jock Loveband, head engineeren ved Urban Sound Studios satt inne i kontrollrommet i studio A og snakket om miksing i det analoge domenet. Det slo meg at jeg hadde store vanskeligheter til å begynne med til å sette meg inn i den analoge arbeidsmåten. Min generasjon er barn av den digitale alder, og dette har selvfølgelig påvirket vår forståelse av musikk og musikkproduksjon.

Det at konsepter som hvordan man skal få brukt det analoge utstyret og hvordan man skal mikse en låt analogt fra pro tools var til å begynne med store spørsmål. Luksuser som automasjon, total recall (muligheten til å begynne på en mixs akkurat der du stoppet sist), det å kunne bruke 64 av samme kompressor, og 64 av samme eq blir fort problematiske, krever stor plass og mer penger enn jeg (eller de fleste andre) gidder å bruke.

Men samtidig er det noe veldig beroligende og deilig ved å mikse i det analoge domenet. Mangelen på frihet gjør at man må bestemme seg og holde seg til det man har bestemt. Automasjon blir til en kunstform og man lærer utstyret å kjenne, slik at en kompressor ikke brukes når den kan trenges andre steder, noe som kan resultere i en åpnere og mer dynamisk miks.

Dessverre er denne prosessen veldig krevende å bli komfortabel med, siden den tar bort alle de frihetene man har blit vant med, og ja, har vent seg til. Fordi det var ikke lengesiden man var stuck med det man gjorde. Bruk det digitale til det fulleste, men aldri glem gledene og fordelene ved analog prosessering!

Mvh,
Robin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar